>
Volg ons op facebook Volg ons op twitter

Nieuws: Mountainbiken. De sport voor spieropbouw en conditie..

  • Woensdrecht - Mountainbiken is één van de beste sporten voor een goed, maar vooral gezond lichaam.

    Spieren opbouwen

    Met het wielrennen op de weg heb je ook een goede conditionele opbouw van de spieren, maar je gebruikt voor het grootste gedeelte je benen. Door regelmatig te mountainbiken gebruik je niet alleen je benen, maar ook bij regelmatig een groot deel van het bovenlichaam. De vetverbranding zal hierdoor sneller en efficiënter zijn. De spiermassa van het bovenlichaam zorgt er wel voor dat het gewicht in vergelijking met een wegrenner iets zwaarder is. Maar de vetten zullen gelijkmatiger worden verbrand. Daarom is het beter om tijdens een afslankperiode te mountainbiken. 

    Energieverbruik

    Hieronder zie je een tabel(die je overal kunt terugvinden) over het energieverbruik(van 1 tot 10 kcal) van het mountainbiken ten aanzien van andere sporten per kilo lichaamsgewicht per uur:

    Hardlopen 10
    Zwemmen en fietsen(middelmatige inspanning) 8,5
    Tennis 7,5
    Fitnessen 6
    Dansen 4,5
    Aquarobics 4
    Wandelen 3
    Mountainbiken 9

    Een voorbeeld berekening volgt dan; als iemand met een gewicht van 70 kg een uur gaat mountainbiken dan verbrandt men 9 kcal x 70 kg = 630 kcal.

    Vocht opnamen

    Misschien ten overvloede, maar voldoende drinken is essentieel wanneer je vetten wil gaan verbranden. Drink je te weinig, dan loop je het risico dat je bloed dikker wordt en het hart harder moet pompen om afvalstoffen te transporteren. Voldoende vocht stimuleert natuurlijk ook de toevoer van de voedingsstoffen naar je spieren. Men heeft onder normale weersomstandigheden gemiddeld(persoonsgebonden) tussen de 0,5 en 1 liter vocht nodig per uur inspanning. Hoe warmer, hoe meer vocht er kan worden opgenomen, maar overdaad kan leiden tot ongemakken en darmklachten. Een goede uitgebalanceerde sportdrank is altijd aan te bevelen, maar er zijn personen die ook met water het gewenste resultaat behalen. Is je inspanning langer dan een uur? Dan is het raadzaam om iets koolhydraatrijk te eten tijdens de inspanning. Oja, Vrouwen zweten doorgaans iets minder dan mannen. Hoe zou dat nu komen? Ze zijn meestal 'cooler' dan mannen in bepaalde omstandigheden(met een knipoog).. 

    Hak




    Geplaatst door mghak op 26 april 2018 om 00u00
U moet ingelogd zijn om deze pagina te bekijken!
Nog geen account? Registreer hier!

Voor- en achternaam
Gemeente
Provincie


Geboortedatum
E-mail

Gebruikersnaam
Wachtwoord
Wachtwoord herhalen

Ik wens de MTB-You nieuwsbrief te ontvangen. (In onze wekelijkse nieuwsbrief ontvang je info over toertochten in jouw streek, nieuws, ritverslagen, fotoreportages en promoties.
Ik wens op de hoogte gebracht te worden van afgelastingen via e-mail.
Zodra u op "Registreer" drukt wordt er een bevestigingsmail gestuurd naar het opgegeven e-mailadres. Deze mail kan zich bevinden in uw spambox.
Vul hier uw gebruikersnaam of email in!
U ontvangt dadelijk een e-mail met de instructies voor het herstellen van uw wachtwoord.